Dersin Adı | Aile ve Çift Terapileri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CPSY 522 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste, aile ve çift terapilerinin temel ilkeleri ve bu ilkelerin aile sistemine uygulanışı işlenecektir. Amaç, aile sistemini ve alt sistemlerini kavrayabilmek, farklı aile ve çift terapi yöntemlerini karşılaştırmak ve örneklendirmektir. Aile ve aile bireylerinin ruh sağlığını etkileyen koşulları derinlemesine anlayabilmek, aile içi patolojik ilişki örüntüleri ve özellikleri ile ilgili kuram ve araştırmaların gözden geçirilmesihedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Aile ve aile bireylerinin ruh sağlığını etkileyen koşulları derinlemesine anlayabilmek ve aile içi patolojik ilişki örüntüleri ve özellikleri ile ilgili kuramları açıklayabilmek. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Çift ve Aile Terapisinin Temelleri | Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter I |
2 | Sistem Teorileri ve Sistem Olarak Aile | Becvar R.C.& Becvar D.S. (2018). Systems Theory and Family Therapy. Hamilton Books Chapter 5 |
3 | Yaşam Döngüsüne Aile Gelişimi | Becvar R.C.& Becvar D.S. (2018). Systems Theory and Family Therapy. Hamilton Books Chapter 6 |
4 | Tedavi Modelleri: Bowen aile sistemleri terapisi, Stratejik Aile Terapisi | Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 1,2 |
5 | Tedavi Modelleri: Yapısal Aile Terapisi, Yaşantısal Aile Terapisi | Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 6, 7 |
6 | Tedavi Modelleri: Psikanalitik Aile Terapisi, Bilişsel Davranışı Aile Terapisi, Çözüm Odaklı Terapi | Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 8, 9, 11 |
7 | Müdahalede Stratejiler ve Teknikler | Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 6 |
8 | Müdahalede Stratejiler ve Teknikler | Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 6 |
9 | Ara Sınav | |
10 | Patolojik Üçlü ve Çatışma Yönetimi | Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 6 |
11 | Tedavi Aşamaları: İlişkilenme, Değerlendirme ve Sonlandırma | Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 7 |
12 | Tedavide Etik Sorunlar ve Değerler | Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 10 |
13 | Aile müdahalesinde araştırma yöntemleri | Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 14 |
14 | Aile müdahalesinde araştırma yöntemleri | Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 14 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston ISBN: 978-0133826609 Becvar R.C.& Becvar D.S.( 2018) Systems Theory and Family Therapy. Hamilton Books ISBN: 978-0761812951 Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association ISBN: 978-1433813627 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5 | 80 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 25 | |
Final Sınavı | 1 | 32 | |
Toplam | 225 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2 | Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler. | X | ||||
3 | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. | X | ||||
4 | Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular. | X | ||||
5 | Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar. | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir. | X | ||||
7 | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir. | X | ||||
8 | Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. | X | ||||
9 | İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar. | X | ||||
10 | Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur. | X | ||||
11 | Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur. | X | ||||
12 | Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
13 | Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest