DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Aile ve Çift Terapileri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CPSY 522
Güz/Bahar
3
0
3
7.5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste, aile ve çift terapilerinin temel ilkeleri ve bu ilkelerin aile sistemine uygulanışı işlenecektir. Amaç, aile sistemini ve alt sistemlerini kavrayabilmek, farklı aile ve çift terapi yöntemlerini karşılaştırmak ve örneklendirmektir. Aile ve aile bireylerinin ruh sağlığını etkileyen koşulları derinlemesine anlayabilmek, aile içi patolojik ilişki örüntüleri ve özellikleri ile ilgili kuram ve araştırmaların gözden geçirilmesihedeflenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Aile ve çift terapisinin tarihsel gelişimini değerlendirebileceklerdir.
  • Aile ve çift terapilerinde yaygın kullanılan temel yaklaşımları açıklayabileceklerdir.
  • Günümüz aile ve çift terapilerinde hakim olan çeşitli yaklaşımları birbirleriyle kıyaslayabileceklerdir.
  • Aile içi patolojik ilişki örüntüleri aile terapilerine ilişkin kuramlar açısından tartışabileceklerdir.
  • Farklı kuramların müdahale tekniklerini örneklendirebileceklerdir.
Ders Tanımı Aile ve aile bireylerinin ruh sağlığını etkileyen koşulları derinlemesine anlayabilmek ve aile içi patolojik ilişki örüntüleri ve özellikleri ile ilgili kuramları açıklayabilmek.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Çift ve Aile Terapisinin Temelleri Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter I
2 Sistem Teorileri ve Sistem Olarak Aile Becvar R.C.& Becvar D.S. (2018). Systems Theory and Family Therapy. Hamilton Books Chapter 5
3 Yaşam Döngüsüne Aile Gelişimi Becvar R.C.& Becvar D.S. (2018). Systems Theory and Family Therapy. Hamilton Books Chapter 6
4 Tedavi Modelleri: Bowen aile sistemleri terapisi, Stratejik Aile Terapisi Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 1,2
5 Tedavi Modelleri: Yapısal Aile Terapisi, Yaşantısal Aile Terapisi Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 6, 7
6 Tedavi Modelleri: Psikanalitik Aile Terapisi, Bilişsel Davranışı Aile Terapisi, Çözüm Odaklı Terapi Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 8, 9, 11
7 Müdahalede Stratejiler ve Teknikler Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 6
8 Müdahalede Stratejiler ve Teknikler Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 6
9 Ara Sınav
10 Patolojik Üçlü ve Çatışma Yönetimi Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 6
11 Tedavi Aşamaları: İlişkilenme, Değerlendirme ve Sonlandırma Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 7
12 Tedavide Etik Sorunlar ve Değerler Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association Chapter 10
13 Aile müdahalesinde araştırma yöntemleri Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 14
14 Aile müdahalesinde araştırma yöntemleri Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston Chapter 14
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Nichols M.P.& Davis S.D. (2017). Family Therapy : Concepts and Methods. Pearson: Boston ISBN: 978-0133826609

Becvar R.C.& Becvar D.S.( 2018) Systems Theory and Family Therapy. Hamilton Books ISBN: 978-0761812951

Lebow (2017) Couple and Family Therapy:An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association ISBN: 978-1433813627

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
2
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
5
80
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
2
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
25
Final Sınavı
1
32
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler.

X
3

Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. 

X
4

Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular.

X
5

Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar.

X
6

Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir.

X
7

Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir.

X
8

Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.

X
9

İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar.

X
10

Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur.

X
11

Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur.

X
12

Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.

X
13

Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest